Seattle

Seattle

lördag 14 januari 2017

Welcome to the dark side

Förutom påverkan av mitt museijobb har jag alltid haft en fascination för det orörda bruksskicket och användandets årsringar på en bil. Jag har ofta velat spara så många atomer som möjligt från fabriken i Trollhättan (för att citera Saabfrälst biljournalist ). En gammal isskrapa i handskfacket, ett gammalt skattemärke eller en kvarglömd majblomma på solskyddet får mig gråtmild. Mitt nuvarande projekt tar mig ut på även andra stigar mot en värld jag inte besöker var dag, landet där nybilstänket regerar. Jag erkänner att det kan vara berusande och beroendeframkallande . Kände av ruset igår då jag monterade den nya säkringsdosa, fy f..n så vackert. Den gamla dosan var hopplös, skruvarna var rejält fastrostade. Trots 5-56bad satt det fast och vid lossningsförsök sprack dosan. Saabklubbens fina reservdelslager kunde leverera en ny så nu letar jag bara 2 skruvar av rätt modell för slutmontering, dom på bilden är temporära. Skruvar behöver inte bli så dyra men många NOS-grejor märks i plånboken, det får det vara värt denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar