Seattle

Seattle

onsdag 18 januari 2017

Verktygstankar


Jag har skrivit lite om det på Saabklubbens Facebooksida, avsaknaden av kunskap/intresse av originalverktyg. Gällande andra bilar jag sysslat med, Porsche 912 exempelvis, till och med Volvo 1800, har man stenkoll gällande detta och en mejsel till Porsche kan gå loss på en tusenlapp, om man hittar den, nytillverkat finns i samma prisklass. Gällande Saab är det inte samma sak som sagt. Vilka verktyg som gäller ser man i reservdelskatalogen där även tecknade bilder finns, bilder som inte säger så mycket. Jag har sett bilder på verktyg från en Sport och en 93b och det skiljer rejält gällande utförande. Bilden ovan är ett bra exempel, två fasta nycklar ur min egen samling. Visst kan man tycka den nedre ser äldre ut men det är ett högst subjektivt antagande. Bifogar också Kalle B:s bilder på "sportverktygen" samt bild på en röd 93 b som ligger på Tradera just nu. Jag blir inte mycket klokare av det men jag ger mig inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar