Seattle

Seattle

söndag 29 januari 2017

Skylteländet

Detta är min bakre regskylt. Skattemärket är från 1975 så det vittnar om att inte bilen varit i trafik på ett tag.
Om man ska hålla en bil snygg brukar snygga däck, rena rutor och snygga skyltar vara a och o. Förr var det enklare med skyltar, det gick att beställa nya. Sen nåt år har det drastiskt förändrats. Visst kan skyltar beställas men då dessa nu är belagda med EU-symbol tycker jag dom går bort. Jag är måhända känslig men man tycker olika och så tycker jag. Jo, får man skylt av liten modell kan det funka. Det som då återstår är en djungel av halvolagliga alternativ och det känns sådär. Det alternativ jag tänkte köra på är att piffa upp mina gamla skyltar, även om det inte blir jättebra. Ett annat olagligt alternativ är att fixa en "ursprunglig" skylt fram med gamla länsnumret D 43065. I så fall blir det en avvägning gentemot hur ofta man tror bli bötfälld av polisen. Man är i detta fall avundsjuk på norrmännen som får köra med sina gamla skyltar. Förstår inte varför vi inte kan ha samma system i Sverige. Men skyltsystem ändras så jag hoppas på att nästa förändring blir till glädje för veteranbilsägare som mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar