Seattle

Seattle

tisdag 3 januari 2017

Rätt rattat

Med en bild från känd bok tänkte jag slå ett slag för orginalratt. Jag vet att många föredrar träratt och det får man gärna göra, jag är såld på orginalratt då det gäller 93 och 96. Att formgivaren, vilken bör vara Sixten Sason, på ett sånt enkelt och genialt sett i en ratt förmedlar Saabs flygande familjeband och själ är makalöst enligt mig, väl i paritet med de allra snyggaste 50-talsrattar. Till min bil var det alltså inget snack om ratt, svårigheten var att hitta en fin. Jag försökte ta färgprov och lackade med 2 komponentslack men dels var kulören sådär och sen är det inte helt lätt att lacka en ratt så det blir snyggt. Så efter ha lackat 7-8 lager och slipat rinningar blev jag less. Jag hittade en annan ratt som jag köpt från Sandviken för länge sen. Och efter 1 timme med tvätt och vax ser det riktigt bra ut, se nedan, ett resultat jag inte kunnat uppnå med egen lack . Rätt kulör och känsla helt enkelt. Det lär nog dröja innan jag kan montera men skönt att kunna bocka av en till grej på att-göra-listan .

2 kommentarer: