Seattle

Seattle

måndag 1 januari 2018

En ursäkt till Rolf Mellde

På väg till julferie förra veckan packade jag i sista stund senaste Klassiker, där finns ett reportage om renoveringen av Claes Johanssons Saab 93, inte för att jag trodde det skulle bli så mycket tid att läsa det. Men ack så fel jag fick, efter en veckas influensa och sängliggande hade jag gärna haft tio till artiklar om Claes smaragd. Att läsa om andras renoveringar roar och sätter den egna renoveringen i perspektiv, sånt kan vara nyttigt, det är lätt att bli hemmablind. Claes projekt roar även på annat sätt, han väljer en ny väg. Inte som jag bunden av orginalbyggets bojor, inte heller lockad av sport-och rally vilken är en annan populärt renoveringsväg idag. Utan att veta tycker jag mig se ett estetisk, funktionellt tänk med största respekt för den där svårdefinierade Ssabandan som en del har. Jag ser verkligen inte slutet så detta bygge är spännande att följa.
Var kommer nu Rolf Mellde in i detta? Jo, för nån vecka sen skrev jag att ett motorrum på en kortnosSaab kunde te sig lite okonventionellt uppbyggt, grejorna sitter placerade på ovanliga ställen och ovanliga löningar har används, som exempel nämnde jag förvärmarröret eller förvärmarsnabeln som jag skrev. Nån dag senare fick jag ett mail från en av mina äldre bloggläsare. Han minns tydligt då han som grabb på 50-talet läste om nymodigheten från Saab, ”Rolf Mellde effektrör” hade det kallats då. Ganska snabbt förstod jag mitt klavertramp, det där med förvärmarsnabeln fick plötsligt ett lite sur smak. Kanske har jag inte heller förstått allvaret i att använda förvärmarröret. Det är ju till för att undvika isbildning i förgasaren och ska sitta på då temperaturen ligger mellan -5 och +15 grader enligt instruktionsboken. Här har jag fuskat, det erkänner jag och bättring utlovas med förhoppning om högre effekt.

2 kommentarer:

  1. Ingen fara, du kommer aldrig att glömma den efter du första gången fått is i förgasaren på en livligt trafikerad väg där det inte finns plats att parkera vid vägkanten...

    SvaraRadera
  2. Lustigt nog har det aldrig hänt trots att jag brukskört tvåtakt i många år, har väl haft tur

    SvaraRadera