Seattle

Seattle

måndag 22 januari 2018

Ingen motorlyft idag heller

Söndag var en bra dag för att hinka i motorn tyckte jag, skulle bara skruva på generatorn först. Det där raka generatorstödet som jag skrev om för nån dag sen var inget jag kunde använda. Tur jag lackat upp den andra modellen, den som tar en sväng bakom fördelaren. En titt på en fabriksbild konfirmerar att det är rätt stag. Generatorn monteras på nån minut sen.  Sagt och gjort och när det är gjort är det jobbigt att sätta dit vattenslangen som går under motorn. Bort med generatorn och trädde dit slangen och monterade igen. Här under är det jobbigt att få läckage så jag hade köpt nya slangklämmor, som inte funkade naturligtvis. Då jag drog åt hårt klickade det till och hela klämman lossnade några hack. Bort med slang och på med ny klämma som funkade lika dåligt. Lagom irriterad letade jag fram en klämma som egentligen var för stor men den bet bra då jag drog ihop den. Inte jättesnyggt men men.
Monterade även en gummigenomföring på frihjulsreglaget. Den är mindre än original men jag hoppas den funkar, hoppas på att hitta rätt gummi dit nån gång men så länge får denna lösning funka.
Jag har lyft i många Saab-motorer men aldrig i ett nylackat motorrum. Efter bara en minuts motormonteringsförsök hade jag repat motorrumsgolvet på några ställen. Inte kul så jag beslöt mig för att lägga ner och invänta hjälp. Två personer kan nog montera motorn mer varsamt tror jag och på onsdag kväll då, då ska motorn i. Jag ska bara montera ett par smågrejer till på motorn innan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar