Seattle

Seattle

lördag 13 januari 2018

Tänk så fel det kan bli....

Motormontering står på agendan så lite smådelar ska målas i motorns kulör, bla generatorremskivan som jag skrev om tidigare. Sagt och gjort monterade jag av remskivan men märkte att det kändes fel, såg fel ut. Ett telefonsamtal och en titt på andra generatorer skingrade röken, det finns naturligtvis olika skivor och jag vill ha den med numret och Saabtexten på framsidan, på den skiva jag monterat bort fanns all text på baksidan. En remskiva av ”rätt” modell hittades och las i färgborttagning över natten. Efter lackering med både sprayburk och penselfärg monterade jag och då såg jag det, jag hade lackat med olika kulörer, fanken åxå.....
Jag har nämligen experimenterat med 2 olika kulörer för motorn och hade nu tagit fel sprayburk. Hade kört med 5020-G10Y men motorn är målad i 5020-G30Y. Jag har tagit massor av kulörprover på gröna motorer och växellådor och kulörskillnader finns absolut. Den kulör jag bestämt mig för har jag hittat på ett aggregat från sent på året 1959 så det passade min bil som typgodkänns den 3 december.
Så det var bara att göra om, en ny sprayburk hade jag som tur var. Jag orkade inte tvinga av svänghjulet utan maskerade och sprayade på plats. Så nu inväntas torkning och morgondagen då jag förhoppningsvis får montera generatorn på motorn.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar