Seattle

Seattle

måndag 15 januari 2018

Motorfix

Min förhoppning om att lyfta i motorn grusades snabbt, jag hade inte förberett nog bra. Började med att fylla på fett i styrväxeln och fördelarväxeln, det går en hel del i den sistnämnda. Vidare fylldes olja i växellådan, njöt av lyxen att använda bilens originalverktyg för att lossa pluggen innan de 2 litrarna rann i.
Lika enkelt kom det bakre motorfästet på plats men sen började det småjäklas . Kylslangen som går under motorn vill man ju montera innan motorn sitter i bilen, lättare så.  Upptäckte att vattenhalsen saknade sin avtappningskran och det tog mig ett bra tag att leta fram en ny. Nästa steg var själva slangen. Jag har köpt ett färdigt kit med kylslang som innehöll det mesta och lite till men naturligtvis saknades slangen under motorn. Jag har nån begagnad men den kändes sådär, inte kul att montera. Då kvällen närmade sig beslöt jag att ge upp alla dockningsförsök för dagen, det finns alltid annat. Så jag la nån timme på den fläktlagerbock som ska användas. Rengöring och åter rengöring innan lacken till slut las på. Allra sist rengjordes själva fläkten, bara puts, ingen lack, ser jättebra ut.




3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag fick för ett tag sedan ett mycket bra tips på facebook. I vissa fall kan det fångas en vattenbubbla i pumphuset och det orsakar kavitation och dålig cirkulation med risk för överhettning av motorn. Det beror på att pumpens utlopp vanligtvis är vänt nedåt. Pumplocket kan vändas så utloppet är uppåt och då fångas inte någon luftbubbla där. Men då måste vattenslangen gå i en båge runt generatorn, ner under motorn. Bågen kan kollapsa på vissa slangar/kvaliteer och strypa flödet och för att undvika det kan man tillverka ett böjt rör som ansluts med korta slangar till utlopp och inloppsröret på motorn. Inloppsröret mot motorblocket bör ochså ha ett hål på cirka 22mm eller så stort som möjligt in till motorn, det finns strypta inloppsrör med så litet inlopp som 11mm diam.

    SvaraRadera
  3. Jo jag läste åxå det. Har haft vattenpump av båda sorterna men aldrig riktigt tänkt på skillnaden.

    SvaraRadera