Seattle

Seattle

fredag 13 oktober 2017

Supertack för hjälpen

Jag haft mekhjälp i några dagar, ett utmärkt arrangemang jag sjösatte för nån månad sen. Jag är föräldraledig och då kommer Saabmek i andra hand. Då kom jag på att dotterns gudmor kunde ta med sin nyligen pensionerade far och komma upp från Västerås. Gudmor och dotter skulle på så sätt få kvalitetstid och jag fick ställa upp och sysselsätta pensionären i garaget.
Skämt å sido men bra hjälp fick jag, broms kom på plats, nån ruta och bakdelen på bilen tog ett steg närmare fulländning.
Sista dagen av mekande blev lite av finjobb om man jämför bromsjobbet som var tungt emellanåt. Bagagerumsgolv stod på tur. De hårt patinerade skivorna hade jag lämnat bort till snickare, inte för rep utan att fungera som mall vid nytillverkning. Väl hemma sprutmålades dessa med ett tunt lager färg. Det var läget då vi tog till verktygen på morgonen. På varje skiva sitter två fjäderstål som vi flyttade över från de gamla skivorna till de nya. Nitar försänktes och smiddes, fjäderstålen futsades upp och försänktes i bakkant.
I samband med att vi la in dom i bilen monterades bakluckan, försedd med ny tätningslist. Allt låter lätt men det är alltid små hinder på vägen, så klockan blev middagstid innan vi lite symboliskt stängde luckan och avslutade fem dagars mek. Mycket blev gjort och man lärde sig en hel på vägen.
Stort tack alltså till gudmor med far.







2 kommentarer: