Idag fortsatte vi med montering på de som synes likadana sköldarna, man måste se till att cylindrar och backar hamnar rätt så verkstadshandboken, från 1958 dock, är bra att ha. Glada i hågen gick vi sen ut för att montera. Då mötte på patrull, inget passade, bromstrumman vägrade gå på, backarna var inte centrerade. Eftersom backarn på denna årsmodell sitter fast på mitten med en kanelbulleformad fjädrande pinne är dom mer eller mindre fixerade. Här blev det mycket tänka av, kunde bromssköldarna vara olika? Såg inte så ut och nåt sms till expertis gav inget klart svar. Lite deppiga satt vi oss med kaffe framför pärmar och foton. Och, i reservdelspärmen hittade vi svaret, bromssköldarna är olika, kanelbullsfjädern är lite förskjuten, den sitter inte ”klockan 12” utan mer halvtolv. Har man då förväxlat skivorna gör det några mm för mycket. Väl isärplockade såg vi också märkningen vi missat innan, RH= right hand samt LH= left hand. Jag har bytt en hel del bromsgrejor på 93 men aldrig reflekterat över detta, å andra sidan har jag inte haft lös nån bromsköld. Men, det ska aldrig gå för lätt, man får lära sig den hårda vägen och detta fel gör jag aldrig om.
Dag tre kommer börja med bromsrören i motorrummet, trångt och jäkligt följt av luftning hoppas vi. Ibland är det inte ”bara att byta”.........
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar