Seattle

Seattle

lördag 7 oktober 2017

Bara byta bromsar.......

Mycket tacksamt har jag fått mekhjälp några dagar av Hr L. Hans ankomst var annonserad sen länge så jag hade förberett lite jobb vi kunde göra, bla få dit bromsarna. Alla grejer utom sköldar och trummor är nytt eller NOS nästan så det borde gå hyfsat snabbt kunde man tro. Igår började vi på där bak, inga problem, jo hålet där bromsslangen går in i kupén var för litet, en miss efter rostlagningen som fixades. Nytt bromsrör klamrades fast med buntband av metall på bakaxeln, snyggt. Sen forstsatte vi in genom kupén med röret och ut i motorrummet. Främre bromstrummorna ville jag ha koll på så allt blev rätt, så sköldarna skruvades lös så testmontering kunde ske i källaren innan grejorna lackades. Monteringen gick ok men ett tag trodde jag att fel bromsslangar hade köpts. Den gängade delen var för kort. Den gamla slangen letades fram, rostig och ful, men där satt en förlängning kvar, nåt som gör att slangen fästes genom banjoförskruvningen på sköldens baksida. En liten motgång som löste sig.
Idag fortsatte vi med montering på de som synes likadana sköldarna, man måste se till att cylindrar och backar hamnar rätt så verkstadshandboken, från 1958 dock, är bra att ha. Glada i hågen gick vi sen ut för att montera. Då mötte på patrull, inget passade, bromstrumman vägrade gå på, backarna var inte centrerade. Eftersom backarn på denna årsmodell sitter fast på mitten med en kanelbulleformad fjädrande pinne är dom mer eller mindre fixerade. Här blev det mycket tänka av, kunde bromssköldarna vara olika? Såg inte så ut och nåt sms till expertis gav inget klart svar. Lite deppiga satt vi oss med kaffe framför pärmar och foton. Och, i reservdelspärmen hittade vi svaret, bromssköldarna är olika, kanelbullsfjädern är lite förskjuten, den sitter inte ”klockan 12” utan mer halvtolv. Har man då förväxlat skivorna gör det några mm för mycket. Väl isärplockade såg vi också märkningen vi missat innan, RH= right hand samt LH= left hand. Jag har bytt en hel del bromsgrejor på 93 men aldrig reflekterat över detta, å andra sidan har jag inte haft lös nån bromsköld. Men, det ska aldrig gå för lätt, man får lära sig den hårda vägen och detta fel gör jag aldrig om.
Dag tre kommer börja med bromsrören i motorrummet, trångt och jäkligt följt av luftning hoppas vi. Ibland är det inte ”bara att byta”.........





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar