Seattle

Seattle

måndag 9 oktober 2017

Bromsprov

Jag som trodde att dag tre av den meklånghelg som varit skulle avsluta bromsarbetet, men icke. Ganska snabbt under söndagen insåg vi att ett av de nya bromsrören, det i motorrummet bakkant, var för kort. Det gick kanske att få det på plats men snyggt hade det inte blivit och då det var söndag var det bara att snällt vänta till måndag. Jag tänkte tanken att göra ett eget rör men hade inte alla delar, och det fanns annat att göra. Handbroms med kablar var en grej. 93 f fick den smått böjda spaken, den gör en krök mot föraren, och turligt nog var det en sån jag fixat till, lätt att ta fel för jag några spakar liggande. Lätt att montera bort minns jag, sprätta bort en låsring och knacka, tjoff är den väck. Monteringen går inte på ett tjoff, många distanser, brickor och gummiskydd ska träs på en genomgående stång i rätt ordning där det är trångt. Här var det väldigt bra att vara två som jobbade.
Tidigt i morse var jag i alla fall och fixade ett nytt bromsrör, 15 cm längre än det felande, och det sista komponenterna på systemen skruvades på plats och luftning påbörjades, skulle det hålla tätt? Många ställen som kan läcka, nipplar, slangar och cylindrar. Och nej, läckor på 3-4 ställen. Inget värre än att det var nipplar som skulle dras nåt varv extra. Så efter två varv med luftning justerade vi bromsbackarna och handbromsen, sen kom däck på och bilen fick stå på hjul med fungerande broms för första gången på mycket länge. Sista besikning var 1976 typ, länge sen, då levde Elvis. Stor dag alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar