Seattle

Seattle

söndag 1 oktober 2017

Kabelfel

Följer kablar i kabelhärvan till rätt destinationer, det var dags för nummerplåtsbelysning bak. Den hade under åren bytts ut mot lampor från Saab 95, funkade säkert men vackert var det inte. I tidigare inlägg har jag visat på lagning och jakt efter armaturer.
På min kabelhärva fanns två gröna kablar men kollar man noga på elschema och karossen för den delen, är det två hål på bakstammen varigenom två gröna kablar löper genom varsitt hål till varsin lampa. Egentligen är det samma kabel som löper hela vägen, den är uppklippt i bitar bara, seriekoppling kallas det väl. Nåväl, misstänkte nåt var fel så väl uppe hos vännen J passade jag på att kolla på hans 93b, den beiga bilen på bild, och visst var det som jag misstänkte, jag såg även en rest av en gummigenomföring. Väl hemma kollade jag min kabel och den kändes konstigt tjock på några ställen. Var tvungen att klippa upp höljet för att hitta resterande av den gröna kabeln, blir väl till att mäta och ev löda lite för att få det rätt. Jag satte även dit två gummigenomförningar men det såg inte rätt ut. En snabbkik i reservdelshandboken vittnar om att kablarna ska gå i var sin skyddsslang, liksom bak- och framlyset, fast kortare. Jag fick klämma lite på kontakterna i Saabvänkretsen för att hitta ett pat nya med det gick till slut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar