Seattle

Seattle

lördag 15 september 2018

Jalusi

I veckan fick jag tillbaka jalusihuset som det heter, alltså korgen där kylargardinen, jalusiet, sitter. Brandon, lackkillen har gjort ett bra jobb även om jag bjöd på de sämsta förutsättningarna. Själva plåtramen hade fått sig några smällar från remskivan såg det ut som så trots riktande syns det att den inte är ny. I våras letade jag efter en ny men de jag hittade var begagnade i varierande skick. Beslöt mig för att använda bilens ursprungliga plåtram, den och huven har ju suttit ihop förr så jag hoppas dom kan trivas igen framöver..
Den utsprungliga gardinen hade dock gett upp totalt så jag köpte en NOS dyrt på Tradera, nu är dom pengarna glömda och gäldjen över den nya gardinen, jalusiet, ja det känns bra.
Återstår montering. En NOS, ha ha, saxsprint hittades i min morfars till synes aldrig sinande lådor. Han började som karossbyggare på 30-talet och var bilmek, plåtslagare, i många år. Han fritidsjobbade med bilar här hemma och samlade ihop en hel del prylar, just idag kom lådan med saxsprintar fram. Helt rätt känsla på sprintarna som garanterat kommer rosta på samma sätt som den ursprungliga.
Slutligen plasttrissan där kedjan löper, den ser mkt trist ut, här hoppas jag en disk, eventuellt ett thinnerbad ska göra susen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar