Seattle

Seattle

söndag 23 september 2018

Dagens drama

Dags för grillgaller. Här skulle det bli blankt och då är Kåre bäste man för uppgiften, helt klart, han gillar krom och andra blanka bilmetaller.
Jag hade väl 5-6 st grillgaller hemma i garaget i varierande skick. Vi valde ut 2 st av vilka han kunde ta själva sargen från en och gallret från en annan.
I början på kvällen fick jag nån bild på grejer som började bli riktigt fina i hans garage. Sen somnade jag och då jag morgonsurfade på telefonen såg jag gårdagskvällens sista meddelande. Det hade blivit jättebra men helt fel, sargen passade inte, det glipade 3-4 mm.
Då kom jag på att nån sagt att grillgallren fanns i olika utföranden, ser helt lika ut om man inte tittar rktigt noga. Väl hemma hos Kåre igen med alla grillgaller jag kunde uppbringa konstaterade vi precis det, 2 olika modeller. Enklast syns olikheterna från baksidan, sargens infästning i gallret skiljer. Olika är även de två nedre skruvarna som håller ihop det. En variant har försänkta skallar och normal gänga, den andra är inte försänkt och är en vanlig plåtskruv. Se bilder nedan. Från framsidan tycker vi en modell, vi kallat den den äldre, har gallret mer blankpolerat än den vi kallar nyare och sargen är lite kantigare på den senare. Och de två går inte att kombinera, i alla fall passar inte en gammal sarg på ett nytt galler. Nån minut var vi inne på att fylla igen den uppkomna glipan men, nej, rätt grejer ska sitta på bilen, men vad är då rätt grejer på min bil med chnr 69270? Den nya eller gamla modellen, när skedde bytet?
Mina papper hemma ang 93b gav ingenting, inte reservdelshandboken heller. Bytte även tankar med några som brukar veta men icke. Ett nödrop på klubbens FB-sida gav dock resultat, Stefan blev dagens hjälte. Han har några gamla bilar ståendes och kollade  gallren på en 93 b och en 93f. Lyckan kom med hans bilder. 93b har den äldre typen och 93f den nyare. Så nån gång mellan 1959 då 93b:n tillverkades och när hans 93f med chnr 72504 gjordes  har bytet gjorts om man får tro hans bilar. Jag tror nog så, det stämmer med mina egna funderingar. Men om bytet var gjort då min bil gjordes 3000 bilar tidigare är svårt att säga. Men med tankte på att fabriken byggdes om och att produktionstakten ökade rejält då 96:an var på G är det väl inte omöjligt att en ny stor leverans av grillgaller anlände i slutet pä 1959. Vilket galler ska jag då använda? Tror jag kör på det nyare, vi får se då Kåre putsat klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar