Seattle

Seattle

lördag 23 december 2017

Väntpapp

Via Facebook har jag diskuterat pappbiten vilken ligger bakom kylaren och förhindrar att luften i motorrummet tar fel väg.
Alla är överens om att den är gjord i karosseripapp. Det luriga verkar vara att hitta en papp med två baksidor. De flesta papper har en glättig snygg sida, gärna präglad i lädermönster, men med en grå pappig baksida. Kvalitén är för fin, ett riktigt I-landsproblem alltså. Men tydligen har Saabklubben tillverkning på gång av papp, kontakt har tagits med en tillverkare av den gamla skolan som arbetar med maskiner lika gamla som bilen, dom klassar nog in på listan till att få årets fordonsantikvariska guldmedalj. Jag arbetar ju på museum med både gamla bilar och bussar men fordonsantikvarie har jag aldrig titulerat mig, det vore nåt, får ta det med chefen....Nåväl, tillverkningen var inte igång så jag skulle ge mig till tåls.
Nu är inte tålamod min bästa gren utan nån minut senare stod jag i källaren och skar till en papp av min misslyckade torpedpapp som blivit över. Det blev halvbra, några redan borrade hål skämde resultatet men jag testade på bilen. Inte bra alls. Så kom jag på att det finns papp som stagar upp ryggstöden på gamla Saabstolar och snart hade jag sprättat upp en 96:stol och fått ut en perfekt papp men tyvärr är den biten för liten. Deppade en stund till jag kom på..., ja varför inte. Varför inte använda originalpappen, om inte annat i väntan på nåt bättre. Original är bäst å allt det där.....Lyande ide och fordonsantikvariska pluspoäng till mig.



2 kommentarer: