Jag firar jul hemifrån och kom just på att det var dumt att åka ifrån reservdelshandboken från 1960 då jag plötsligt ville kolla hur wiren till startmotorn är dragen. Jag ska köra med dragstart och det består ju av ett litet handtag inne i bilen i vilken en wire fäster, den löper i ett hölje. Höljet fästes på en arm på startmotorn och wiren fästen en bit framför med en skruv i motorrumsgolvet. Då man drar i handtaget blir ju wiren kortare och höljet och armen på startmotorn dras framåt å sen börjar det snurra. Det jag grunnar på är hur wiren fäster i motorrumsgolvet. Till min hjälp har jag bara foton jag tagit på kompisars bilar och dom är naturligtvis olika. En är en sen 93b och där ser jag bara en skruvskalle och möjligt en bricka. Om skruven har ett hål för wiren eller om man helt enkelt klämmer fast vet jag absolut inte. Nästa bil är en tidig 95:a, byggd på 93f, och här är lösningen en annan, inte bara skruv utan nåt litet plåtbläck utgör fastsättningsanordning. Då min bil blev helt isärskruvad utan nån som helst dokumentation är mina wirefastsättningsanordningar i bästa fall begravda i nån kaffeburk med skitiga skruvar men troligast måste jag göra nytt. Ganska roligt iofs men det är sånt här som tar tid i en renovering . Längtar alltså efter min reservdelshandbok.
Seattle
måndag 25 december 2017
Bryderi i juletid.
Jag firar jul hemifrån och kom just på att det var dumt att åka ifrån reservdelshandboken från 1960 då jag plötsligt ville kolla hur wiren till startmotorn är dragen. Jag ska köra med dragstart och det består ju av ett litet handtag inne i bilen i vilken en wire fäster, den löper i ett hölje. Höljet fästes på en arm på startmotorn och wiren fästen en bit framför med en skruv i motorrumsgolvet. Då man drar i handtaget blir ju wiren kortare och höljet och armen på startmotorn dras framåt å sen börjar det snurra. Det jag grunnar på är hur wiren fäster i motorrumsgolvet. Till min hjälp har jag bara foton jag tagit på kompisars bilar och dom är naturligtvis olika. En är en sen 93b och där ser jag bara en skruvskalle och möjligt en bricka. Om skruven har ett hål för wiren eller om man helt enkelt klämmer fast vet jag absolut inte. Nästa bil är en tidig 95:a, byggd på 93f, och här är lösningen en annan, inte bara skruv utan nåt litet plåtbläck utgör fastsättningsanordning. Då min bil blev helt isärskruvad utan nån som helst dokumentation är mina wirefastsättningsanordningar i bästa fall begravda i nån kaffeburk med skitiga skruvar men troligast måste jag göra nytt. Ganska roligt iofs men det är sånt här som tar tid i en renovering . Längtar alltså efter min reservdelshandbok.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar