Seattle

Seattle

måndag 18 december 2017

Det fula motorrummet.

Då jag häromdan höll på med sidostödskudden tänkte jag till om fler lustiga lösningar på bilen och erinrade mig ett samtal jag hade med en Saabvän om att motorrummet på 2T är lite lustigt möblerat, det ser inte ut som på andra bilar från tiden, typ Volvo 444.
Och visst är det så, mycket är lite okonventionellt. Men vissa saker har fördelar onekligen.
Huven, att plocka bort den är ju fiffigt och man kommer åt bra då den är borta, genialt men konstigt. Lätt att komma åt är även fördelaren, då huven är borta, men lite lustigt att den sitter så utsatt till, alldeles bakom kylargallret, men den har ju en skyddskåpa iofs. Heter det kylargaller föresten , det sitter ju inte vid kylaren.
Själva kylsystemet var det som överraskade mig mest då jag köpte min första 93b, och det tog ett tag innan jag förstod helheten, om jag nu gör det. Bara det att kylaren sitter i motorummets mitt ovanpå motorn gör ju att luften måste ledas uppåt från kylargallret. Det tog lång tid innan jag fattade att den där knöliga masonitskivan som jag kastat ut var till för att hindra att luften tog fel väg och smet under kylaren. Uppenbara men lika udde tedde sig locken på innerskärmana som tas bort då väderleken tillåter. Förutom det finns en, ibland två kylargardiner och vintertid kan man ha extra skydd utanpå kylargallret. Undra om nån utanför Saabkretsen förstår detta? Troligtvis inte. Jo, som extra privatinsatt åtgärd hade jag en 95:a som hade fläkt monterad i hålet för ena locket på innerskärmen.
Man måste ju nämna förvärmarsnabeln som transporterar värme från grenröret till en förmodad kallinsugande luftrenare. Ska sanningen fram har jag nog inte haft den monterad så ofta som jag borde.
Ett lustigt och personligt motorrum är det allt menvisst går det att få snyggt. Bara att jobba på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar