Seattle

Seattle

lördag 16 december 2017

Sidostödskuddnörderi

Nr 18 på bild, staget, sidostödet eller sidokudden, finns många namn, har jag varit inne och funderat runt förr men idag var det dags att bestämma sig. Funderingarna har rört stödets eventuella lackering och kulör. Helt tydligt har detta varierat genom åren, kanske beroende av olika rutiner på fabriken.
Jag kollar min samling och plockar ut två st stöd. Ett upplackat i silver och svart samt ett som kallades NOS vid köpet, troligtvis galvaniserat och lämning av en klisterlapp finns, kanske en klisterlapp med reservdelsnummer. Att välja mellan dessa två är inte helt lätt. Samtidigt som man vill ha det snyggt får det inte se för konstgjort ut.
Gamla bilder brukar kunna ge svar. Bilder från motorrum är ovanliga men finns, jag kollar först på en 93:b 1958, bilden från samma år. Svårt att säga om bilden ger nåt svar men stödet, det lilla man ser av det, ser olackat ut. Nästa bild, en fabriksbild, 93f, troligen hösten 1959. Den här bilden sätter alla begrepp om snygghet ur spel. Hela sidokudden är lackad, fästskruvarna och allt. Man ser att lite lack försvunnit på kuddens gummidel, den är ju rörlig och inget bra ställe för lack att bli långvarig på. Slutsatsen måste bli att stödet suttit där vid lackering, eller? Jag har även sett bilder på 96:or där man återgått till omålat stöd.
Att sidokudden varit målad under nån period är iofs inga världsnyheter, det är väl under vilken period och i vilken kulör det varit svårt att sia om. Jag har även kollat några andra hyfsat orörda bilar men att ha dessa som facit känns svårt, ett sidostöd är enkelt att måla om vid den enklaste av motorrumsrenoveringar.
Utifrån det hittills sagda borde jag absolut ha ett lackat sidostöd, troligt i bilens kulör. Men jag fegar ändå och skruvar dit den snygga med nya skruvar och muttrar. Spårskruv ska det vara enligt reservdelshandboken från 1960. Är halvnöjd över jobbet, högst halvnöjd.
Men jag ska nog lacka upp ett stöd i bilens kulör bara för att. Det vore ju synd att bli utskrattad på nästa Saabmöte då sidostödskuddexperterna samlas.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar