Seattle

Seattle

torsdag 20 april 2017

Jag väljer bort extraljusen

Carl Magnus Skoog i sin röda bil, klassisk rallysträcka i Jämtland 1960, han vann hela rallyt det året. Vem vill inte ha en sån rallysaab? Det vill vi väl alla och att rallypimpa sin bil är ju väldigt vanligt, en bra bit av Saabs själ ligger ju i rallyframgångarna. Få saker får väl oss Saabnördar att resa ståpäls såsom en trimmad tvåtakt i 2-tumssystem, så visst ser man många såna bilar på träffarna.
Just nu känns det som jag inte kommer gå den vägen. Dels är ju inte bilen rallyröd och dels tänker jag i andra banor, jag vill försöka få tillbaka bilen till 1960. På jobbet på museet har jag hållit på en hel del med att rekonstruera gamla miljöer så nån nytta ska man väl ha av det, men.....hur jag än försöker kommer jag aldrig nå hela vägen, nånstans måste man kompromissa för att man väljer vägar gällande material, kostnader och olika kvalité på reservdelar som man inte tänkt initialt kanske, men jag ska försöka hitta känslan från 60-talets första år. Därav mina smala diagonaldäck och 3 växlade låda.
Det betyder inte att det blir en 100%ig nybilsrenovering utan lull-lull, härvid funderar jag mycket även om inte funderingarna gäller träratt, extraljus och fyrbultade sportfälgar. Här funderas det mer på saker som tidsenliga vinterdäck, reflexer på bakre stötfångare, tidsenlig överdragsklädsel och norrlandsvärme. Lägger ner timme efter timme på att kolla gamla bilder och gamla biltidningar för att få en känsla hur bilarna såg ut och hur dom utrustades. Extra tillbehör fanns i massor men men kan inte använda dom alla utan man vill hitta en bra mix. Eftersom bilen har varit nere i minsta beståndsdel är den nästan nollad kulturhistoriskt, de lagren är bortrenoverade så jag får lägga på nya, falska förvisso, men dock årsringar, då jag rekonstruerar en bruksbil, även om den inte blir den sportigaste av Saabar.
Men man vet aldrig, jag har extraljusen liggande i garaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar