Seattle

Seattle

onsdag 26 april 2017

Använd reflex

Den 1/7 1956 fick Sverige en ny trafikförordning, en nyhet var att fordon, även cyklar, skulle ha vissa kvadratcentimeter reflex bakåt. Det fick till resultat att många bilar utrustades med reflex i form av tejp eller andra sorters reflex, alla röda. Gällande Saabar har jag ofta sett reflextejp på 92:or, den fräckaste versionen är den med SHELL-loggan tryckt på teflextejpen tycker jag, nån kanske har sett den. Biltillverkarna, i alla fall de svenska, anpassade bilarnas ordinarie baklampor ganska snabbt, för visst måste reflexlagen spelat roll då PV 544 och Saab 96 fick sina stora baklysen. Hur det var med Saab 93 vet jag inte riktigt, nya lyktglas kom ju som ett brev på posten till 57:orna. Men att den lilla förändringen skulle få bilen att uppfylla nya bestämmelser känns ju konstigt, jag tror jag måste läsa förordningen ordentligt och sen mäta lyktglasen på bilen? Jag vet att inte besiktningen bryr sig så mycket om sånt idag utan det är av rent historiskt intresse jag vill kolla. Vem vet, kanske klämmer jag på reflextejp på de nya stötfångarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar