Seattle

Seattle

lördag 22 april 2017

Folkligt

Jah har sysslat en del med reenactment , dvs historiskt återskapande, mest inom militärhistorien, där folk syr gamla uniformer och springer omkring i skogen och skjuter lösa skott på varandra. Det kan vara ett underbart forum för nörderi, hur en jacka ska vara sydd kan diskuteras i decennier faktiskt. Gällande kläder förr finns en tendens att de högre stånden som hade råd hade fint uppsydda kläder och då modet nådde ner i bredare folklager blev lösningarna mer inviduella och ibland underbart fulsnygga. Det blir eller är folkligt som vissa kallar fenomenet.
Finns det folkliga inom 50-talsbilismen kan man undra? Naturligtvis. I alla tider har nog människan satt sin egen prägel på sin tillvaro. Bilden ovan är ett bra exempel, ägaren har kanske velat pimpa ratten för bättre grepp eller nåt. Färgmatchat och allt, vet inte om det är eltejp eller en styrlinda till cykel som används men folkligt till 100% och Dymotexten "TUT" måste man ju bara älska. Fråga blir om nån värnar om såna här folkliga tillbehör? Nån kanske men inte alla, jag har själv rensat upp flera inredningar från det jag tyckte var sunkiga tillbehör. I min nuvarande renovering ska jag kanske inte linda ratten med styrtejp men visst skulle bilden ovan kunna inspirera till ett påsydd rött läderskinn på ratten. Roliga tankar tycker jag och fortsätter jakten på folkliga lösningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar