Seattle

Seattle

lördag 1 april 2017

Fabriksfascination

Såna här bilder är alltid lika fascinerande tycker jag. I detta fall 60/61 nån gång, färgen på fälgarna avslöjar ju, dom blev enhetliga grå en bit in på 1961 om jag minns rätt. Bilen i förgrunden kan nog vara svart med röda fälgar, och vit däcksidor minsann. Men till vänster finns en hel räcka helsvarta puckar liggande så det verkar varierande. Undra om kunden fick välja däck på nåt sätt? I bilens framruta finns nån slags vit grej, kan det vara en specifikation ? Detta med de vita sidorna förbryllar tycker jag, som säkert trogna bloggläsare märkt. Det som irriterar är att jag inte ser nåt mönster, vilka bilar har  svarta resp vita däck? Reklambilar har  ofta vita men inte alltid, exportbilar väldigt ofta. Dock, helsvart verkar också väldigt vanligt. Det kanske var så att den vita randen var dyrare, då som nu, och valdes eller valdes bort nånstans innan kunden fick bilen, men...hur fanken funkade det? Ja det är standardvagnar jag menar, GT:n hade väl helsvarta radialdäck. Tänk att få hoppa in i bilden och fråga gubbarna hur det förhöll sig, och samtidigt få ta en runda och plocka åt sig bra att ha delar. En önskedröm som aldrig kommer bli sann tyvärr och en av anledningarna till att en gammal bild och historia aldrig slutar fascinera.

1 kommentar:

  1. De där med att hoppa in i en bild har jag önskat många gånger...

    SvaraRadera