Seattle

Seattle

tisdag 16 oktober 2018

Mekhelg del 2

Vår mekhelg fortsatte efter lyckad montering av vindruta till motorn. Den som följt bloggen vet att just motorn varit ett problem från början men hur som helst var det dags att hänga i den. Ja, den undre kylslangen fattades då originalet inte passar för att en gammal Frico motorvärmare har monterats. Rättare sagt är det en kylvätskevärmare som sitter där vattenhalsen brukar sitta, långt ner på motorns vänstra sida bakifrån sett. Värmaren har i vilket fall inte sitt utgående rör på samma ställe som vattenhalsen så jag hade skaffat en längre slang med lite mer böjar som vi kapade till men efter det kom motorn i ganska lätt. Ungefär då dök nyfikna Saabvänner, Daniel och Evert, upp med förhoppning att få sniffa tvåtaktsrök. För att göra dom till viljes gjordes ett startförsök ganska snabbt men dödare motor får man leta efter, inte en hostning ens. Jag förstod nog att tändningen var åt fanders och Saabvännerna fick åka utan tvåtaktsröklycka, dom fick inte ens kaffe, dumt kanske.
Vi ställde tändningen med indikatorklocka och kollade om tändkablarna satt rätt, det gjorde dom nog inte. För att gå till botten med det hela ringde jag runt lite och ställde frågor på Facebook och efter middan funderade jag på om ett stroboskop var bra att ha, vet att min verkstadshandbok från 1964 tar upp det så jag kilade ut i garaget för att hämta den. Men aj, där luktade bensin, lite för mycket för att komma från våra misslyckade startförsök. Nån sekund senare såg jag pölen under bilen och då var det bara att hoppa i mekkläderna igen.
Bilens bränsleledning består både av slang och av originalrör och vi konstaterade snabbt att rörbiten i motorrummet fått ett läckage, måhända hade vi kommit åt det tidigare på dan men det var inte så noga nu. Surt men min förhoppning att ha rätt rör i motorrummet fick vara, röret såg inte friskt ut så en chansning jag gjort visade sig vara ganska korkad och jag beslöt att börja nästa dag med att köpa några meter soppaslang och göra en, hoppas jag, säkrare lösning.
Lagom trötta efter en lång mekdag var vi i alla fall nöjda och jag somnade full av förhoppning inför söndagens startförsök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar