Seattle

Seattle

torsdag 25 oktober 2018

Har du rätt huvbandsvinkel?

Eller är du osäker? Jag är det, ännu ett mysterium för Saabrenoveraren.
För den oinvigde rör det sig om en rem i tyg som fungerar som fångrem där ena ändan sitter i huven och den andra i innerskärmen och förhindrar att huven ramlar av då den är öppen, öppnas framåt. Den syns på övre bilden, den röda pilen pekar på den.
Jag skulle montera mitt band i helgen och tre frågor dyker upp.
1. Från vilket håll sittet skruv och mutter?
2. Hur ska den fyrkantiga brickan vara monterad?
3. Vilken vilkel ska bandet ha gentemot innerskärmen?
Fråga 1 och 2 tycker jag fabriksbilderna tagna mellan 1958 och 1960 ger svar på,  helst den svartvita med bricka och mutter inringad med en gul ring. Här syns muttern tydligt, likaså kan man ana den på andra bilder. Den fyrkantiga brickan med den uppvikta kanten syns också tydligt. Jag trodde att kanten skulle vändas neråt och omfamnade bandets ände liksom.
Slutligen vinkeln. Det finns en pressning i innerskärmsplåten som går att använda som riktmärke. På bilden med gula cirkeln sitter remmen nästan parallellt med pressningen medan den på andra bilder sitter mellan 45-90 grader i vinkel mot samma pressning. Mysko, varför skiljer vinkeln? Än så länge blir det gissningar. Antingen skiljer det bil för bil, eller montören gjorde inte lika på alla bilar. Eller så sitter inte skruven så hårt utan bandet kan rotera runt skruven. Jag tror på det tidigare, att montören gjorde lite annorlunda emellanåt. Undra om det nånsin går att få svar? Nåja, ingen kan säga att jag inte tänkt på det hela och nedre bilden visar min tolkning av huvbandsmonteringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar