Seattle

Seattle

fredag 10 maj 2024

Klart bakåt

Jag avslutar jobbet med backspeglar för nu, båda är monterade även om jag saknar rätt skruv, orginalet med stor skalle får ersättas av några från Biltema. Synd, men jag har inte 6 st av rätt sort, har en…Förekomsten av backspegel på gamla Saabar i Sverige förbryllar. Man ser dom tidigt på reklambilder, inte sällan endast på passagerarsidan, anpassat till vänstertrafik.  I reservdelskatalogen från 1960 finns den här sorten med men vem som bestämde om och när de skulle monteras är lite oklart. Min bästa gissning är att det var kunden som beställde den eller dem hos återförsäljaren. Jag tror den sitter monterad från fabrik 1966. Jag har själv ägt en 65:a som aldrig haft speglar monterade. Jag lät det vara så, hade inte samvete att borra i bilen. Likaså fick jag med en annan 65:a med ett kvitto från återförsäljaren som listade de tillbehör som monterats, stenskottsskydd och backspeglar. Nåja, på den röda 59:an var redan hålen borrade och då monterades med glädje speglar på båda dörrarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar