Seattle

Seattle

lördag 4 maj 2024

Bildbilen

Den pixliga bilden i bloggens topp och dessa två känns nog igen. De kommer från Björn-Erik Lindhs bok från 1987. Få bilder eller företeelser överhuvudtaget har format mitt Saabintresse som just de här sidorna i hans bok. Jag hoppas att hitta bilderna i bättre kvalitet framöver. Den ovan, ännu mer pixlig, är den med bilen på stenvalvsbron kan jag aldrig se mig mätt på, den är perfekt. Den röda 93:an är så bra  placerad och avvägd, avsnittet där taket avslutas i bakskärm är extra snyggt här, detaljer som kederlist, tanklock, aluminiumlist och hjul är fina kontraster, överhuvudtaget tycker jag att den röda färgen framhäver bilens former väldigt väl.  I bildtexten menas att fotograferingen är gjord i Schweiz och Tyskland, så kan det nog vara.  Långe trodde jag att bilderna var tagna sommaren 1958 ämnade som reklam för 1959 års modell. Till slut kollade jag upp registreringsnumret och blev lite förvånad. Saab är ägare, inget konstigt med det men bilen är en sen 59:a, chassienummer 64326 och registrerad den 6:e juni 1959. Då borde alla insatta, även reklamavdelningen, vetat att 93 f med sina framhängda dörrar var i antågande ganska snart. Jag menar att bäst före datum, för 93 b men sina lite ålderdomligt bakhängda dörrar, var på väg att gå ut. Anledningen må ha varit en annan än reklam för en ny bil. Men lite konstigt är det. Jag borde anat oråd för länge sedan, för den lilla gummibufferten i plexiglaset, den jag skrev on tidigare som försvann med chassienummer 55238, är det någon som ser den? Suddiga bilder i och för sig men jag ser den inte. Det indikerar att detta inte är en tidig 59:a. Slarvigt att jag inte tänke på det direkt. 

 

2 kommentarer:

  1. Jag var (och är) som besatt av just den där bilden. När jag köpte min -59:a som 16-åring var jag klar över att den skulle lackas om i Toreadorrött. Men jag kan meddela att min SAS-väska även funkar i en mörkgrön bil.

    SvaraRadera
  2. Hej. Kul med väskan och att den passar i grön omgivning också. Jag har inte väskan, hade en liknande från Linjeflyg som försvunnit. Minns att den hade en rätt behaglig plastig lukt. Doftminne från barndomen. Och ja, besattheten av bilden är levande

    SvaraRadera