Seattle

Seattle

tisdag 14 november 2017

Glasull i bilen

Torpedpappen har som många vet en baksida bestående av glasull. Eller Gullfiber eller Isover, många namn under åren men då bilen tillverkades kallades det glasull, Gullfibernamnet kom några år senare. Jag har funderat lite på varför man använde ett så eländigt material, det kliar då man håller på. För att reda ut begrepp och frågor fick jag tag på en tekniker på Isover, Mats. Han kunde sina saker och beskrev material och produkt på ett mycket ingående sett. Han ringde 2 ggr, fantastiskt att han tog sig tid även fast jag berättat att jag inte var nån möjlig storkund utan sökte en liten bit till en gammal bil. Det fiffiga med att använda materialet i bilen är väl främst brandegenskapen, det tar inte eld så lätt, bra på ett ställe där all bilelektronik är koncentrerad. Sen suger det inte lika mycket vatten som ex skumgummi. Att gamla Saabar kan läcka in vatten vet jag av erfarenhet.
Hur som helst fick jag en bit av en bekant och i kväll limmade jag på den på den gamla pappen med spraylim. Sen skar jag rent med kniven, men visst kommer jag få plocka bort lite överflödigt då pappen monterats. Slutligen ”maskerade” jag kanterna lite med grå sprayfärg. Om det blev bra får vi se då den har torkat och kommer på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar