Seattle

Seattle

fredag 5 juli 2024

En gammal gul


Det var några år sedan men nu i veckan passade det äntligen att åka på Saabträff i Stockholm, den som hålls varje tisdag under sommaren. Jag hade tur och fick åka Monte Carlo 1966 dit och hem. Det är kanske vågat att säga det men undra om inte de sista tvåtaktarna, 1965-1968, är de bästa ändå? Hur som helst är de väldigt undervärderade tycker jag. 

Som vanligt gick man runt och kollade lite bilar och pratade med folk. Efter ett tag dök Erik upp med sin gula 93 b 1959. En bil jag sett på många bilder så nu var det kul att se den närmare, en bil som bjöd på många överraskningar. Någon läsare minns kanske inlägget från Saabmuseet och den röda 93 b som är en riktig sen 59:a. Med Eriks bil är det tvärtom, jag hoppade till då jag såg chassienummret, 49971. Jag hade redan sett den gamla typen av kurvstroppar men att bilen var så tidig trodde jag inte. Den första bil av 1959 års modell heter 49850 och byggdes första veckan i september 1958. Då låg tillverkningstakten på 58 bilar per dag så den gula bil jag tittade på gjordes nog samma första vecka, fantastiskt. Förutom kurvstroppar nickade jag igenkännande åt det runda laddningsrelät. Men det bjöds även på överraskningar som sagt, solskydden exempelvis, ni vet de där grå stoppde med texten ”Säkerhetssolskydd” samt en Saab logotyp, de finns även kompletterade med engelsk text ” Saftey sun visor”.  Det mystiska i Eriks bil är att skydden inte har någon text överhuvudtaget, det har jag aldrig sett. Kul att man får lära sig något nytt hela tiden. Jag hoppas jag får tillfälle att se bilen fler gånger.


It was a few years ago, but this week it was finally convenient to go to the Saab meeting in Stockholm, which is held every Tuesday during the summer. I was lucky and got to go in a Monte Carlo from 1966 there and back. It is perhaps bold to say it, but wonder if the last two-strokes, 1965-1968, are not the best anyway? Anyway, I think they are very underrated. 

As usual, you walked around and checked some cars and talked to people. After a while, Erik appeared with his yellow 93 b 1959. A car I had seen in many pictures, so now it was fun to see it closer, a car that offered many surprises. Some readers may remember the post from the Saab museum and the red 93 b which is a real late 59. With Erik's car it's the other way around, I jumped when I saw the chassis number, 49971. I had already seen the old type of curve straps but I didn't think the car was so early. The first car of the 1959 model year is called 49850 and was built in the first week of September 1958. Back then the production rate was 58 cars per day so the yellow car I was looking at was probably made in the first week, amazing. In addition to curve straps, I nodded in recognition at the round charging relay. But there were also surprises as I said, the sun visors for example, you know those gray ones with the text "Säkerhetssolskydd" and a Saab logo, they are also supplemented with the English text "Saftey sun visor".  The mysterious thing about Erik's car is that the guards have no text at all, I've never seen that. Nice to learn something new all the time. I hope I get the chance to see the car more times.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar