Seattle

Seattle

söndag 7 april 2024

Id-brickan


Bilen i fråga är en hyfsat tidig 59:a. Chassienummer på nästan 54 000 och byggd i början på december 1958. Det skulle bli 12 000 bilar till innan 93 f tog vid i september 1959. En förhållandevis ganska stor årsproduktion som jag tycker märks av än idag, många bevarade 93:or är just 59:or. Av bilens historia är det mesta dolt än så länge. Beställningen till Riksarkivet tar onödigt lång tid tycker jag och än så länge får jag nöja mig med vetskapen att Saabhandlaren i Arboga bytte in bilen 1995. Då blev den stående i bilhallen och de senaste 20 åren har den stått i ett och samma varmgarage. De senaste 30 åren har den inte rullat många mil, om ens någon. Mätaren står på 2317 mil. Motor och växellåda är bytt och karossen är omlackerad. Det tyder nog på ett milantal på iaf 12 000 mil, kanske 22 00, den känns lite för fin för att ha gått 32 men omöjligt är det inte. Tyvärr finns inga gamla papper med, inga anteckningar, inga skattekvitton, ingen ägarskylt, inte ens instruktionsbok. Det får alltså bil min uppgift att lyfta på historiens tunga täcke. Jag gillar sånt och gör det så gärna. 

1 kommentar:

  1. Kul att Bloggen är tillbaka. Lycka till med 93:an

    SvaraRadera