Seattle

Seattle

lördag 27 april 2024

Bilen får liv

Så kom alla papper från Riksarkivet och bilens historia kom i dagen. Både väntade och oväntat saker. Med ett chassienummer på nästan 54000 bör tillverkningen skett i december 1958, jag läste 5 december i ett papper, det är absolut rimligt. Men det första intyget är daterat den 11 juli 1959. Undra vad som hänt bilen under sju månader? Hmmm. Nåja, den 30 juli 1959 blev fd källarmästare Karl Hjalmar Lindblom ägare. Han bodde på Tessingatan 1b i Västerås. Registreringsnummer blev U18350. Tre år senare tog en fröken Ingrid på samma adress över ägandet. Efter det ägde hon bilen i 34 år!! Bland alla papper syns ett mönster. Påställning varje vår och avställning var höst. I januari 1996 blev en bilfirma ägare och tre månader senare hamnade den hos Saabhandlaren i Arboga. Någonstans här var det troligtvis slutkört och då Saabhandlaren stänge togs 93:an med hem till garaget och där stod den tills jag tog över nu 2024. Två brukare alltså, inom samma familj. Tre bilägare och jag, det är allt. Det är förklaringen till att bilen är hyfsat orörd.
 

1 kommentar: