Seattle

Seattle

lördag 21 augusti 2021

Block

Grått som en jämtländsk grusväg, eller sten, kanske lera…Motorblocket är rengjort på alla sätt och nyborrat. Men tyvärr är det inte bilens originalcylinder. Den här hämtades från reservdelsbilen , en 55:a, och har således en ganska högt nummer, 18902. En indikation om man har ursprungliga motorn i bilen är att kolla numret, det följer hyfsat bilens chassienummer . Provseriens mototorer har ofta samma nummer som bilen med undantag för en 1:a. Min bil ,chnr 92019, hade först motor 92119. Jag har en anteckning från oktober 1949 då den byter motor med en annan bil och förses med 92117. Det numret står också på den första registerhandlingen. Då jag hittade bilen fanns motor nr 6077 med. Ett motorbyte har alltså  skett, inget konstigt men lite trist. Den motorn såg helt frisk ut i loppen så därför valde jag att använda cylinderblocket från reservdelsbilen. Nu då jag har härligheten framför mig är jag dock bara glad och färgen är helt underbar. Men i det här råa skicket lär den rosta snabbt så någon behandling måste till.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar