Seattle

Seattle

måndag 2 augusti 2021

92004

Innan vi tar oss an förseriens 20 bilar avslutar 92004 historien om provbilarna byggda i Linköping. Bilen, som finns kvar, såldes av en auktionsfirma hösten 2020 för ganska dyra pengar. Tyvärr lämnade objeksbeskrivningen en del att önska. Den byggde mest på gissningar och myter och dessutom ändrades den under auktionens gång, sista dagen skrev man att karossen kanske var bytt. Lite så är det hela tiden med 92004, historien är dunkel och bilen har bytt skepnad flera gånger. Hur som helst kom den till på försommaren 1949. På de första bilderna ser man att den fått ärva den röda saluplåten och kanske även huven från sina storasyskon. Kulörmässigt är den betydligt ljusare än 92003, se bil, vilken kölör det rör sig om är svårt att säga. Mest känd har bilen blivit för att den fick vara mannekäng och ikläda sig rollen som snikversior av 92. Saab  hade en idé om att tillverka 92 i Standard - samt De luxeversion. Standardvagnen saknade störfångare och blankdelar mm, lackades mörkblå, även navkapseln och kylarmaskering lackades. Men 92004 var nog ingen äkta Standard, må vara att många dömt den som en sådan. Men även 92003 förkläddes till Standard inför en fotografering men de bilderna blev aldrig spridda, vilket kanske räddat ”treans” identitet. Fortsatt ”fyran” saknas det första registerkortet på Riksarkivet. Ett andra finns som talar om att bilen registreras första gången den 2 juli 1948 och att den säljs till en motormontör Eriksson i Trollhättan den 22 april 1950. Ännu ett registerkort upprättas 1961. Någon gång, kanske mellan 1950 och 1961 har bilen fått det utseende den har idag, som en 92 b 1955 med baklucka, blanklister och baklampor ute på flyglarna. Jag hakar på auktionsbeskrivningen från 2020 om den bytta karossen, det är lätt att tro att det stämmer. Av de få bilder som finns ser man bla att torpedplåten är väldigt lik den på 92 b, ser inte alls ut som på förseriebilarna. Det vore väldigt intressant att få se bilen närmare, den har onekligen en brokig och intressant historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar