Seattle

Seattle

onsdag 18 april 2018

Slangen som inte finns finns visst

Uppe på kylaren vid påfyllningen sitter ett litet rör som väl fungerar som överfyllningsskydd om kylaren börjar koka. Då kan överflödigt vatten ta den vägen och vidare genom en påkopplad slang som slutar på yttre sidan av innerskärmen , som på första bilden.
Lite mysko är det i reservdelshandboken som menar att slangen, nr 18 på bild nedan, bara finns på den lilla kylaren som blir avlöst av en större vid chnr 60 000. På min bil finns i alla fall fall det utgående hålet för slangen i innerskärmen och min nyrenoverade kylare har det lilla röret vid påfyllningen där slangen ska sitta. Jag tycker alltså att en slang är på sin plats. Men att hitta en slang var  inte lätt. Den skulle ha en inre diameter på 8 mm och en yttre på 10 mm samt vara svart. En tunn gummislang alltså där ”godset” högst får vara 1 mm. Jag såg framför mig en vakumslang eller nåt men utbudet i Östersund är inte stort så jag gick bet. På en slangaffär fick jag höra att tunna svarta gummislangar inte tillverkas längre, hållbarhet/säkerhet kan inte garanteras utan dom är med fördel armerade idag och då blir dom tjockare, typ 12 mm om den är 8 mm inuti. Hmm, vad göra. Jag köpte en genomskinlig PVC-slang av den typ som används för spolarvätska. Yttre diametern var 9 mm så med 1 mm till godo fanns det plats att klä in den med en svart krympslang. Resultatet blev förbluffande bra, känslan precis som jag minns att originalslangen kändes. Problemet var bara att den inre diametern var 6 mm och inte 8, den var för tight alltså. Men då ändå varmluftspistolen var framme förstorades ena änden med hjälp av värme och en mejsel och sen fick man vara snabb att trä den på röret på kylaren. Hoppas den krymte på plats sen för då lär den ju sitta.
Men det återstår att kolla det här med reservdelshandboken , jag har aldrig sett nån stor kylare utan överfyllningsskydd.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar