Seattle

Seattle

onsdag 14 februari 2018

Stampar på samma ställe

Montaget av tempgivaren får renoveringen att stå och stampa känns det som.
Då Kåre tillverkat en adapter så började jag lite väl sent undra hur givaren egentligen tätade mot läckage. Som jag ser det tätar min modell av givare genom att en ring på själva delen som går ner i blocket lägger an mot en klack då man drar åt muttern. Själva röret löper genom skruven, delen med gängor och sexkantiga på övre bilden. Så om det inte tätar kommer läckage att ske där jag ringat in på bild två.
Anledningen till risk för läckage är att hela paketet inte kommer nog långt ner i toppen då adaptern har en krage på 4-5 mm. Efter mycket mätande är det på millimetern att det ska bära eller brista.
För att lösa det hela har diverse krokar lagts ut. Dels menar nån att det finns adaptrar gjorda för ändamålet. Dels har tidig 93 en annan typ av konstruktion av förskruvning i toppen. En annan variant är att helt sonika byta topplocket till ett där hålet för tempen är intakt. Jag jobbar på bred front alltså. Men, grejorna är monterade så det vore väl dumt att inte fylla upp systemet och provstarta, det kan ju hålla tätt, även om jag är skeptisk. Dags att ställa tändningen alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar