Seattle

Seattle

lördag 3 februari 2018

I klammer med historisk rättvisa

Jag ska bara...mitt mantra - det är aldrig ”ska bara”. Idag skulle kylare och kyslang på plats. Kylaren sitter i 3 hörn fast med en stor skjärnskruv och ett clips. Naturligtvis saknades 2 clips men de inhandlades i samband med en fikapaus på byn.
Efter det var det dags att bara sätta dit kylaren och slangar, skulle väl ta strax under en timme, om man är noggrann . Jorå, kylaren kom på plats men sen började det...... Jag har köpt original slangklämmor , jättesnygga och helt rätt, se den svartvita bilden. Klämmorna är minst sagt sträva att öppna upp för montering så efter 5 minuters misslyckande med polygrip ringde jag Kalle B, han bor ett par mil bort och bytte till denna modell av klammer i somras minns jag.
Jo det behövdes en specialtång sa han och jag var välkommen att låna. 1 1/2 timme senare var jag hemma med tången, och visst gick det lättare men det kändes svårt ja nästan omöjligt att få dit dom. Jag undrade hur det skulle gå om man var tvungen att byta ute i fält, svårt. Till slut kom en förklaring via en känd Saabprofil som förr bodde i Bromma. Han menade att slangarna är boven, dom är för tjocka, tjockare än originalslang i alla fall. Här kände jag att två alternativ fanns. Antingen jäklas och få på originalklammer på vissa slangar, att jag skulle få dom på plats där det är stångt om utrymme såg jag som omöjligt. Eller frångå original och köra med klassisk ABA modell. Hittade några ABA och testade och så får det bli. Jag har ändå inte rätt typ an slang, det ska ju vara en typ med ett gulvitt streck på. Funktion får gå före historia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar