Seattle

Seattle

måndag 31 juli 2017

Mer folkligt

"Så där svenskt fult" minns jag en kommentar föll över en 200 år gammal svensk patronväska för fältjägare, nån gång för 20 år sen på ett museum. Det kommentatorn menade var inte att väskan var så ful utan vi jämförde med militaria från andra länder, där är det oftare tillgjort med krusiduller och snirklingar. I Sverige är det mer funktionellt, patronväskan ska funka, vara ändamålsenligt. Då behövs inga extravaganser i form av påklistrade attribut. En god princip enligt mig som gillar funkis. I samma ordfamilj som funkis finns "folkligt", i betydelsen av företeelse eller lösning på ett sätt som folk gör (eller gjort) i allmänhet.
I mitt Saab 93 googlande dök en bild som belyser detta upp. Jag minns inte var, ännu mindre vem fotografen är, men han ska ha all heder av sitt fotografi av ratten. Helt underbar enligt mig, vardagskonst i sin prydnad. Nån har alltså lindat ratten med nån slags platta plastsnören som man känner igen från 50-talets inredningar, stolar, papperskorgar och små burkar exempelvis. Som rotting fast i plast, lite safari som från en dansk designstol från tiden.  Om detta fanns att köpa som rattbeklädnad vet jag inte men ack så läckert, nåt att tänka på för oss få som inte föredrar träratt framför originalratten i sitt fantastiska flygplansuttryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar