Seattle

Seattle

lördag 18 februari 2017

Love

Häromdan kom däcken och dom är perfekt, helt perfekt. Jag ville ha smala däck och nu äntligen. Inplastade för transport är bredden endast 9 cm, man blir tårögd av lycka, så vackert. Uppackade på fälg med luft i så sväller dom väl ut till 5 tum, dvs 12,7 cm. DHL-killen som kom med däcken trodde det var mc-däck men han fattade inte vad jag skulle med 5 st till, underbart. Det är tydligt att Saab 93 kommer från en annan tid med andra behov. Dåtidens slingriga vägar i 80 km är  långt från dagens 120 på raka breda stråk. En 93:a på den vägen är pest enligt mig. Många föredrar radialer och lite bredare för komforten har jag förstått. För mig är diagonaldäckens ormlika gång är själva essensen med Saaben, att få uppleva hur bilen betedde sig då för länge sen, en del av tidsresan helt enkelt. Så igår då jag packade upp däcken kände jag bra lycka och slogs av att det var ett av de finaste ögonblicken i mitt veteranbilsliv.
Nya däck kräver snygga fälgar och nya navkapslar förstås så det är en bit kvar innan puckarna är perfekt.

4 kommentarer: