Seattle

Seattle

tisdag 2 mars 2021

Vägs ände för kolvar

Igår var jag lite uppåt, som tänkt mättes kolvar och cylindrar upp på den motor jag tycker ser  hyfsad ut. Men idag kom bakslaget. Dumt nog hade jag kunnat kolla detta direkt då kolvarna kom i dagen men jag hade verkligen låst tanken  vid att mäta för att se om om kolvspelet låg inom tolerans. Det gör det, jippe, om än knappt. 0,20 är max tillåtet och jag mätte 0,19 som mest. Visst, det är mycket men anledning att fundera och sondera fanns. Idag tog jag fram bladmåttet och mätte spelet i kolvringspåret. Det bör ligga under 0,05. På bilden ser ni att 0,30 går emellan. Inte bra, inte bra alls. Så, jakten på kolvar i överdimension må börja.
 

1 kommentar:

  1. Kolla med någon duktig motorrenoverare om han kan få fram kolvringar som passar. Ev nya spår för ringarna.

    SvaraRadera