Seattle

Seattle

måndag 7 december 2020

Låsmiss

 

Idag började arbetet med att lossa bakskärmar, undra om dom nånsin varit lösa, dom sitter hårt. Efter ha dragit av två bultar och fått loss en gav jag upp, behövde roa mig med något lättare. Varför inte ett tanklock. På bilen satt ett eftermarknadslock från LM, jättesnyggt tycker jag, ger karaktär. Men nyckeln fattades och det satt inte på bra heller. På Tradera hittades ett lås med nyckel som var lika sånär på en pinal. Det är gjort för ett tankrör med grövre innerdiameter, en Volvo kanske. Min tanke var att flytta över bara själva låscylindern och det gick, även om det tog en timme. Låsfunktion med nyckel-check. Men så var det problemet med att det satt lite löst. Två metallfärpar, vingar, på baksidan ska klämmas mot rörets fläns men det gjorde dom inte. Ett fast grepp med en stor tång för att böja lite grann....så gick ena vingen av och vips, låset är obrukbart. Naturligtvis kunde jag inte ta den trasiga från mitt reservlås för det var just den pinalen som skilde sig åt mellan de två locken. Lite surmulen la jag locken i en låda,  bara att gå på skärmarna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar