Seattle

Seattle

torsdag 31 december 2020

Gott slut

Med en bild från länsmuseet Jamtlis samlingar  tar vi farväl av 2020. Bilden (kolorerad i min telefon) är tagen av en fotograf från Hallings Foto och man kan gissa att det är 1950 eller 1951, Östersunds skidlöparklubb har lotteri på stortorget. Bilden får symbolisera mitt Saabår som sluar med en anspråkslös dröm om en liten grön bil, inget extravagant, inga vita däcksidor eller annan lyx, inte ens baklucka eller klocka. Den här bilen har ändå så mycket, inte minst en formgivning som knockade mig för mer än 40 år sedan och vilken jag fortfarande tycker står oöverträffad bland svensk design som i sin tur står i en klass för sig, funktionalism i sin prydno, inga onödiga krusiduller utan den bara finns där, så självklar och hemtrevlig. Men ok, jag tänker framåt . Drömmen är en rostfri och hyfsat enhetligt lackad bil inom ett år. Hoppas det inte bara förblir en dröm. Gott nytt år.
 

2 kommentarer:

  1. Det med packningen löser sig, när det "lackar" mot jul 2021

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera