Seattle

Seattle

torsdag 10 december 2020

Födelseattest

Jag tycker att arkivpapper är kul och gällande min 92:a är det befogat att fråga sig när den är tillverkad. Den frågan är väldigt svår att besvara.
Flera källor talar om att provserien, bil 5-24 började byggas på senvåren 1949. Folk som varit med och byggt bilarna då berättar just det. Men när den sista förseriebilen lämnade bandet är mer oklart tycker jag. Kan arkiven ge några svar därvidlag? Både och. Om vi kollar pappret till vänster ser vi att min bil typbesiktats, om nu det är rätt ord, i Linköping den 23 december 1949. Av pappret kan man även utläsa att själva modellen typats den 15 juni. Om vi antar att min bil är tillverkad någon gång i samband med typbesiktningen i december betyder det att tillverkningen av provserien pågick i mer än ett halvår. Det tror inte jag. Varför? Jo, utifrån andra arkivhandlingar av samma sort. Bilen efter min,  nr 20, 92020 som den heter, är lite känd, den tilldelades marknadsavdelningen i Linköping och finns med på några tidiga reklambilder. Den typades den 15 september. Men 92006 typades först den 11 november medan 92021 typades den 24 oktober. Den grå bilen som idag finns i England, 92009 är typad den 19 juli. Det finns alltså inget solklart samband mellan chassienummer och typdatum. Lite mysko. Samtidigt vet jag från en annan  arkivhandling att min bil genomgick en kontroll på Saab den 11 november, då hade den gått 210 mil.  Vad ska man då tro? Jag tror att min bil i alla fall är tillverkad innan bilen efteråt, 92020, är typbesiktad, den 15 september. Min känsla är ändå att man byggt bilarna under sommaren. Sen skingras bilarna, en del blir kvar i Trollhättan, en del hamnar i Linköping och slutligen  verkar flera hamna hos generalagenten Philipson i Stockholm. Min bil får ett A-nummer den 10 februari och Philipson är registrerad ägare fram till den 25 september då bilen säljs till en privatperson i Bollnäs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar