Seattle

Seattle

lördag 28 mars 2020

Rätt röd

Läsare av bloggen må reagera över allt rött som förekommer. Bilen är ju mest röd så det speglar av sig minst sagt. Nu är det inte alla som gillar rött, tur det. Trist om alla hade samma smak. Jag älskar röda Saabar, kanske beror det på att de första 93:or jag såg och minns från 1970-talet var röda.
Men, som sagt mången gång förr så skiftar kulören över tid. Den Toreadorröda färg som presenterades 1958 var den alltså annorlunda än samma färgnummer, R2, visade tio år senare. Vad som är skillnaden är svårt att säga men jag tycker den äldre är lite gulare.
Min bil är lackad i USA på 1980-talet. Jag tycker man träffat bra på ett sätt. Nog är kulören R2 men i den senare varianten vilken jag tycker är lite blå. Den bättringslackering jag gjort på bilens utsida stämmer med USA-lacken.
Instrumentbrädan och nu rattstången har fått den äldre varianten av R2, den som borde vara rätt för bilen. På brädan är färgen dessutom halvblank så den krockar inte allt för mycket med utsidan. Utsidan borde för övrigt lackas om helt nån gång.
Ett värre huvudbry är motorrummet, det lackar man inte om varje säsong precis. Nu kommer jag få det tomt och rent där och det skulle förvåna om det inte behöver bättringslackas. Svårt om jag ska matcha bilens lite för blå utsida eller historiens lite gulare. Det får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar