Seattle

Seattle

lördag 7 mars 2020

Mera lås

Lite oväntade saker händer på låsfronten.
Jag hade ju en ny ASSAcylinder och ett trögt lås.
För nån dag sen så anlände GHE cylinder för både tändningslås och dörr, samma nyckel, nice.
Tänkte prova det i det tröga låset men det var plötsligt helt borta, ordningen i garaget lämnar en del att önska ( lite senare dök det låset upp, låg mitt framför ögonen). Hämtade 3 st andra lås och förvånande nog hade ett av dom fjädrande startläge då jag testade med en mejsel, perfekt.
Monterade GHE-cylindern i det låset men det funkade inte, helt plötsligt hade det bara 2 lägen, inget fjädrande. Hmmm. Efter lite koll såg jag att GHE-cylindern inte vrider sin tapp lika långt som ASSAcylindern när man vrider med nyckel. Så antingen är det fel på GHE eller så har det bara 2 lägen och passar i bilar innan 1961 med dragstart.
När jag monterade ASSAcylindern i låset funkade det, lite trögt men acceptabelt tycker jag.
Monterade sen isär ett snyggt dörrhandtag men där passade inte cylindern, var för  stor. Som tur var hade jag innan monterat isär ett fulare dörrlås, i det passade cylindern.
Så nu tror jag att jag har fungerande låssystem. Surt bara att GHE låscylinder till tändningslås blir oanvänt och dess maka sitter i dörren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar