Seattle

Seattle

söndag 3 november 2019

Tavelrenovering

Bilens tempmätare var trasig, det har jag varit med om förr. Att hitta en ersättare är dyrt och inte minst svårt. Nån har sagt att dom finns på traktorer eller båtar men jag har inte hittat många. Det gick en på Tradera dyrt för nån vecka sen. Säkert värt sina pengar. Ett annat alternativ är renovering hos nån firma.
Jag kom dock att tänka på att jag nån gång bytt mätare, eller rättare sagt flyttat över mätartavlan från en mätare till en annan. Kunde det vara möjligt även denna gång?
Sökte en hel del efter nåt i samma diameter med nålen i mitten, inga napp. Men när nöden är som störst är hjälpen som närmast. En standardmätare från 92/93 såg ur att passa, skruvarna på baksidan sitter på samma avstånd.
Tog med en låda grejer till Kåres garage och 40 minuter senare var det klart, funktionen testades med en hårtork innan glaset monterades, se bild.
Väl hemma testade jag det hela med kokande vatten, ingen reaktion på visaren, mysko. Efter ett tag kom jag på att visaren tog i glaset. Insatserna var inte helt lika tydligen. I stället för att fila och köra med superlim, nåt som garanterat slutat illa, satt jag dit den andra visaren. Inte samma utseende men men..
Resultatet är väl godkänt så länge. Tavlan är mkt sliten men till min förvåning visar den rätt, då vattnet kokar visas 212 grader F på mätaren. Toppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar