Seattle

Seattle

fredag 29 november 2019

Svåra lås

Att gamla bilar saknar nycklar är inget ovanligt, trist och jobbigt. Saknas även låset blir det ännu tråkigare. Min bil har inga rätt. Inga nycklar eller lås. Jo ett tändningslås finns, se bild, av universalmodell. Nycklar finns även om dom är fula. Hur göra? Att hitta en original låscylinder med nyckel vore bäst, men det är inte det lättaste. Nästa variant är att montera ett nyckellöst tändningslås i brädan så det i alla fall ser rätt ut. Sen får starten lösas med andra knappar.
Jag har även en tredje lösning. Saablåsen ser ju lite speciella ut med sin stora bricka och mutter, se bild med röd bakgrund. Jag testade och trädde på en bricka/mutter på mitt felande lås, se bild, och det ser hyfsat ut. Det hela måste limmas ihop så fall men det kan vara en nödlösning. Gällande dörrlåset har jag inga ideer alls...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar