Seattle

Seattle

torsdag 21 mars 2019

Konstaterar konstant flöde

Mätandet fortsätter. Jag och Kåre kom en bra bit i lördags. Armaturer för blinkers är kända för att ha dålig jord men så var inte fallet här. Jord fanns men också för mycket ström till baklampor där bromsljus låg på utan att nån broms var aktiv. Det sista jag och Kåre gjorde var att kolla bromsljuskontakten.
Nästa steg var att kolla blinkersspaken och jag gav mig fanken på att förstå hur den funkar. Efter en hel del kontakt med Julle började jag fatta flödet.
Blinkerspaken innehåller 6 trådar som för mig bara varit ett oidentifierat ormbo, nåt man inte vill ta sig an. Nåja, nån gång måste man ju lära sig. Den röda tråden i spaken kommer från bromsen, så bromsar jag får den ström och fördelar den ut till baklampor, precis som läget var nu även om jag inte bromsade alltså. En grön kabel kommer från blinkersrelä och matar ström ständigt, då man blinkar kommer strömmen mer pulserande men dock. Det är de enda vägarna in för ström till spaken.
Väl lossad upptäcks snabbt att det felaktigt ligger ström på röd kabel, hmmm. Tar bort kabeln men det ligger ändå ström på polen. Ok, tar bort nästa strömkälla, den gröna, ingen skillnad. Då är det lätt att konstatera, helst med Julle i telefonluren, att det kommer in ström baklänges. Av de fyra återstående är det den grå som är strömförande. Den kommer, eller går till, vänster bak och är  en kabel för broms/blink i vanliga fall. Då var det lätt att fatta vad som var fel. Baklampan har två poler till vilken den ena grå kabel krämar broms/blink. Till baklampans andra pol kommer även konstant ström från batteriet, den lyser alltid. På nåt sätt hoppade alltså den konstanta strömmen i den gröna kabeln över till den grå som strömsatte bromsljuset via blinkspaken. Jag förstår om läsaren inte hänger med i mina beskrivningar men slutet blev att jag hittat felet. Med lite handpåläggning fixade jag det så det funkade igen men jag vågar inte riktigt lita på mina gamla armaturer utan tog och beställde fyra nya från klubben. Inte gratis, men som Kåre sa, kostnaden för min bilrenovering har sen länge passerat rimlighetens gräns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar