Seattle

Seattle

fredag 31 augusti 2018

Bäste dräng

Själv är bäste dräng heter det ju, ibland stämmer det.
Gummilisterna till mina sidorutor har varit ett långt kapitel där jag själv inte alltid tänkt rätt men där det blivit bra till slut. Jag har skrivit en del om det men här kommer hela storyn, nästan.
Det hela började med ett misslyckat monteringsförsök. Ruta med gummilist i original hade tvättats och listen smörjts in med massor av klet, som jag fått av glasmästaren, jag hade även fått låna ett snöre för monteringen. Snöret las i spåret och försöket tog vid med resultat att det skar sönder listen som snart var obrukbar.
Ett samtal till klubben gav glädjande nyheter, på två veckor ungefär skulle ett par nya lister vara klara, de skulle vulcas bara. Toppen, nytt är bäst. Eller....?
Två veckor gick och inga lister dök upp, inte heller två månader senare fanns några lister. Efter många turer, lite tjat och många samtal kom listerna, efter 8 månader. En underleverantör hade slarvat grovt men men, ingen mening att gråta över spilld tid så glasmästaren bokades in så monteringen skulle bli riktigt gjord. Men icke, listen byggde för mycket, 5 mm ungefär. Jaha, nya samtal till stackars Janne på klubben utan nån riktig lösning. Mitt i eländet ringde jag Kåre och beklagade mig. Han menade att det är som vanligt då man håller på med gamla bilar, enklast att fixa själv. Visst visst, ute i garaget igen hittade jag en list från en 93b, den är ca 22 mm för lång så jag klippte av den helt sonika och en halvtimme senare var rutan på plats med hjälp av en skruvmejsel. Nån dag senare kom det nygjorda 93b lister från klubben så jag gjorde samma snitt och försökte montera andra sidorutan, men nej, den listen byggde 3 mm för mycket och det var nog för mig som gav upp efter två timmar. Nästa steg blev att ta en original 96-list och vända ut och in. Den är alldeles för lång så även den fick klippas och på 15 minuter var rutan där med hjälp av samma skruvmejsel.
Senaste och förhoppningsvis sista kapitlet kom idag. Mina avklippta lister hade inte perfekta skarvar precis och för att spackla ihop det hela dök Kåre upp idag och var bäste dräng. Med hjälp av ett svart klet som heter Tec 7 och en spackelspade blev mina sidorutslister helade, stort tack. Vill inte tänka på att framrutan återstår att montera, ska njuta av nymonterade sidorutor ett tag först. Bilrenovering ger perspektiv på ordet tillfredsställelse, jag har aldrig förr njutit av en nymonterad sidoruta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar