Seattle

Seattle

söndag 18 december 2016

Ursprungskontroll

Saab 93f med chnr 69270 fick sin registreringshandling på Saab den 3/12 1959 och förste ägaren, Lars Ekman, blir ägare den 11/12 enligt pappren. Jag vet inte men jag tror att bilen gick via saabhandlaren i Eskilstuna. Färgbilden längst upp i bloggen är tagen där. Han ägde bilen till 1966 och sen följde en Einar Karlsson som ägde bilen i 10 år då såldes den till Sundsvall. Några ägare senare är det slut på körandet och i augusti 1979 blir bilen avställd och det är den än idag. Så dålig kan den ju inte ha varit för den undgick skrotdöden. Nånstans från då och till jag köpte den borde bilen övergått från gammal halvdålig bruksbil till kul småfrän veteranbil i kommande. Då jag köpte den i juli 1991 var den den fräckaste bil som fanns. Jag hade varit såld på Saab sen 70-talet och samtidigt, nån gång runt 1978, kom 50-talsnostalgin och la sig som ett permanent monterat filter på livet. Så en bil från 50-talets sista dagar var den perfekta bilen enligt mig. Tyvärr så var erfarenheten av bilrenoveringar ringa så många misstag kom att begås under de kommande månaderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar