Seattle

Seattle

måndag 26 december 2016

Lite lack, syntetlack tack

I samband med att hjulen skulle på var det praktiskt att lacka fram, bak och inuti. Med köpet fick jag med 5 liter 20 år gammal syntetlack i perfekt kulör, perfekt att använda tycker jag.  Många håller inte med utan rekommenderar nya produkter såsom helt överlägsna. Mitt antikvariska tänk ser dock syntet som helt rätt, det var ju med syntetlack bilen lackades första gången. Visst, det gjordes på fabriken men hållfastheten på en sån lack kan man inte klaga på, så många gamla Saabar jag polerat till fantastisk glans vittnar om det.
Dags för nästa Saabvän, Evert, att kliva in i handlingen. Evert började lacka Saabar hos Saabåterförsäljaren i Östersund 1959 så erfarenheten finns. Nu bjöd jag inte på de bästa förhållandet med ett inplastat gammalt garage, långt från Saabfabriken 1959, men jag blev nöjd med resultatet och kunde redan nästa dag börja montera delar lite försiktigt. Vi får se om resten av bilen lackas med samma syntet, jag hoppas på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar