Seattle

Seattle

lördag 14 maj 2022

Läge att laga

E Hör du till typen som lagar saker i stället för stt köpa nytt, lappar skjortor och byxor och stoppar strumpor. Jag gör det inte så ofta. En skjorta som kostat 149kr svider inte så mycket att kasta då det slitits hål på armbågen. Jag är kanske inte ensam, det är enkelt att köpa nytt. Det har måhända skett en förändring. Under självhushållningens tid då det tog 80 timmar att sy sig en skjorta var det naturligt att lappa och laga. Då kungen blev skjuten 1792 hade han stoppade strumpor på sig. Han hade nog råd med nya men tydligen lagades det även i hovet. Jag har iaf lagat en trasig sida i inredningen även om jag inte bara vill behålla funktion utan även ursprung. Pappen var helt av och det hade säkert varit enklare att byta. Men här är pappen märkt med chassienummer, kollar man noga står det 019 med gul krita. Det vill jag bevara så med en pappremsa, popnitar och lim håller det ihop igen. Visst är sidan sliten, långt ifrån perfekt men bra nog i bilen. Nu ska jag försöka laga passagerarsätet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar